Symbolika barev
Barvy působí na každého člověka. Každá barva je vnímána jinak. Působí pozitivně nebo negativně a má velký vliv na tělesné, mentální a duševní zdraví. Léčba barvou je nejstarší způsob léčby.
Ještě než na nás cizí člověk poprvé promluví, jsme schopni uvědomit si, jak na nás působí. Může za to jeho mimika, držení těla, výraz obličeje, ale zejména barvy, do nichž se oblékl. Údaj o barvě zpracovávají naše mozky jaksi přednostně. Ženy vnímají barvy lépe a citlivěji než muži. Je to způsobeno tím, že mají citlivější smyslové vnímání a vyvinutější mozková centra smyslů. Kojenci jako první zaznamenají červenou a žlutou, které je ruší a dráždí.
Barvami se řídí veškeré obchodní strategie. Na kombinaci žluté a červené například často sázejí odvětví související s jídlem. Třeba strategie firmy McDonald´s je naprosto jednoduše zacílena na základní lidské pudy: žlutá vzbuzuje chuť k jídlu, červená "urychluje reakce", je akční. "Pojďte okamžitě jíst," říká tato kombinace barev. Navíc patří mezi oblíbené tóny mladé generace mezi 18-25 rokem, která je velmi dobře ovlivnitelná a přitom dravá. Ledově svěží nápoj, byť hnědý, se bude lépe prodávat v chladné modři. Právě tak reklamy na všechny ledově svěží dechy, mrazničky a podobně musejí obsahovat modrou, bílou, šedou.
Mezi základní barvy patří červená, modrá a žlutá. Přídatné barvy jsou zelená, oranžová a fialová. Chceme-li získat barevný kontrast přiložíme tyto barvy vedle sebe. Tímto se v kresbách rozpoznává barevná harmonie a její nesoulad. Barva má vliv na duševní stav člověka a ovlivňuje jeho organismus. To, které tóny používají klienti, často odborníkům pomáhá při stanovení diagnóz, například deprimované děti často kreslí pouze černou a bílou, a to ve velkých plochách. Chorobně úzkostní lidé si vůbec nedovolují použít barvy, neurotici mají zalíbení v tmavých odstínech, podobně jako drogově závislí, kteří také často tíhnou k vyjadřování černá-bílá. Během léčby a terapie se používání barev rapidně mění, tak jak se člověku ulevuje.
|
|||
---|---|---|---|